Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«ՄՄ մտնելով մենք կանխում ենք տարածաշրջանում հավասարակշռության հնարավոր խախտումները»

«ՄՄ մտնելով մենք կանխում ենք տարածաշրջանում հավասարակշռության հնարավոր խախտումները»
19.10.2013 | 11:35

«Իրատես de facto»-ի զրուցակիցն է ԱԺ արտաքին հարաբերությունների հանձնաժողովի նախագահ ԱՐՏԱԿ ԶԱՔԱՐՅԱՆԸ:

-Սեպտեմբերից մինչև հիմա Մաքսային միությանը կամ Եվրամիությանն ասոցացման վերաբերյալ քննարկումները Ձեզ բավարարո՞ւմ են իրենց որակով:
-Քննարկումները եղել և շարունակվում են շահագրգիռ շրջանակներում, բայց այսօր զուգահեռ գործընթացների ժամանակաշրջանն է, երբ ակտիվանում են գործնական քայլերը` Մաքսային միությանն անդամակցելու հաջորդական գործողությունների իրականացման, համապատասխան փաստաթղթեր պատրաստելու, բանակցային գործընթացները կազմակերպելու իրավասու մարմիններ ձևավորելու շրջանակներում: Զուգահեռ նաև փորձ է արվում պահպանել աշխատանքների ամբողջ ծավալը և ձեռքբերումները, որոնք ունեցել ենք Արևելյան գործընկերության շրջանակներում` եվրոպական մերձեցման քաղաքականության ուղղությամբ: Թե ինչպիսին կլինի ընթացքը, միայն Հայաստանի կամքից չի կախված` մեր գործընկերների տեսակետները ևս կարևոր նշանակություն ունեն:
-Ձեր կարծիքով` ՄՄ-ի ընտրությունը զուտ տնտեսակա՞ն շահ էր հետապնդում, թե՞ արժեքահամակարգային էր:
-Արժեքահամակարգային բաղադրիչը ՄՄ-ի շրջանակներում, իհարկե, կա, բայց դա չէ ՄՄ անդամներին կապակցող օղակը. փոխկապակցվածությունը պայմանավորում են տնտեսական, էներգետիկ, անվտանգության ապահովման խնդիրները: Եթե «հայացք Երևանից» ձևաչափով նայենք, ազգային շահերով առաջնորդվելու անհրաժեշտություն են համագործակցությունը ռազմաքաղաքական ոլորտում` տարածաշրջանում անվտանգության ապահովման համար բավարար ռեսուրսների ներգրավումը, հայ-ռուսական համագործակցությունը, որ, անկախ որևէ ձևաչափից, միշտ կայուն է եղել ու լինելու է, տնտեսական փոխշահավետ ինտեգրումը և նոր շուկաներում հայ տնտեսավարողների ազատ ներգրավումը, էներգետիկ անվտանգության խնդիրները` ավելի էժան և ավելի մատչելի էներգառեսուրսներ ունենալու և զարգացնելու հեռանկարները, կոմունիկացիոն հեռանկարները, որոնք ավելի մատչելի և շահավետ կդարձնեն տնտեսական փոխադրումները: Արժեքային համակարգի առումով մենք բազմաթիվ թելերով կապված ենք աշխարհի տարբեր քաղաքակրթական չափումների հետ` նկատի ունեմ մեր բազմահազարանոց սփյուռքը տարբեր երկրներում, այդ թվում նաև մահմեդական: Արժեքային և դավանաբանական առումով մեր հիմնական ընդհանրությունները Եվրամիության հետ են` քրիստոնեական արժեքների վրա կառուցված մարդու իրավունքների, ազատությունների, ժողովրդավարության ձևերի, անհատի սոցիալականացման, պետություն-անձ հարաբերությունների կառուցման գործուն մեխանիզմների, արդարադատության կիրառման և շատ այլ մոդելներով, բնականաբար, մենք փորձելու ենք զարգացնել կապերը ԵՄ-ի հետ և ապահովել մեր տեղն ու դերը եվրոպական միասնական ընտանիքում երկկողմ և բազմակողմ համագործակցության ձևով:
-Մտավախություն չի՞ հարուցում, որ ՄՄ-ն որպես քաղաքական, տնտեսական կառույց դեռ կայացած չէ, խնդիրներ կան ռուս-բելառուսական հարաբերություններում, Ղազախստանը հանրաքվե է ուզում անցկացնել, ՈՒկրաինան գնում է դեպի ԵՄ:
-Քաղաքականությունը դինամիկ գործընթաց է, աշխարհաքաղաքական գործընթացներն առավել քան դինամիկ են, աշխարհում գոյություն չունի պետությունների որևէ միջազգային միավորում, որտեղ չլինեն ներքին խնդիրներ, հակասություններ, դա նորմալ, ներհամակարգային գործընթաց է: Բնականաբար, ՄՄ-ն ևս ներսում ունի խնդիրներ, այդ խնդիրներն են հենց պետություններին մղում համագործակցելու, բանակցելու, քննարկելու: Նմանատիպ խնդիրներ կան և ԵՄ-ում, ՄԱԿ-ում, ՆԱՏՕ-ում, ՀԱՊԿ-ում, ԱՊՀ-ում: Հայաստանը փոքր պետություն է, և մեզ համար արտաքին հարաբերությունները էական են մեր շահերը պաշտպանելու դիտանկյունից: Այդ հարաբերությունները պետք է կարողանանք զարգացնել և երկկողմ, և բազմակողմ ձևաչափերով: Եթե առաջնորդվենք այն սկզբունքով, որ այս համակարգում խնդիրներ կան, ուրեմն պետք է խուսափենք, ճիշտ չի լինի: Հաշվի առնելով բոլոր գործոններն ու սպառնալիքները, հակասությունները, առավելությունները` պետք է կարողանանք մեր շահերը համադրել:
-Մեր շահերն ինչպե՞ս ենք համադրելու Եվրամիությանն ասոցացվող Վրաստանի և մեր` ՄՄ-ի հետ ընդհանուր սահման չունենալու հանգամանքի հետ:
-Վրաստանը և Հայաստանը շահագրգռված են տարածաշրջանում կայունությամբ և համագործակցությամբ: Վրաստանի հետ մենք ունենք երկարատև բարեկամական հարաբերություններ և համագործակցություն տարբեր ոլորտներում: Վրաստանի ընտրությունը դեպի ԵՄ չի կարող խոչընդոտ լինել Հայաստանի բազմակողմ հարաբերություններին: Չեմ կարծում, որ զուտ տեխնիկական կամ կանոնակարգային հարաբերություններում խնդրահարույց հարցեր լինեն:
-Հայաստանը ի՞նչ տարիֆներով է մաքսատուրք վճարելու:
-Այդ հարցին այսօր դեռևս ստույգ պատասխանել դժվար է. բնականաբար մեր մաքսային քաղաքականությունը ներդաշնակ է լինելու ՄՄ անդամ երկրների քաղաքականությանը: Հետևաբար հայ-վրացական մաքսային հարաբերությունները պետք է կառուցվեն այնպես, որ տեղավորվեն ընդհանուր տրամաբանության մեջ: Աշխարհը չի բաժանվում երկու միմյանց հետ չհաղորդակցվող շրջանակների` սա պետք է նկատի ունենալ, գոյություն ունեն բազմաթիվ մեխանիզմներ, բնականաբար, մենք փորձելու ենք փոխշահավետ լուծումներ գտնել:
-Եթե Հայաստանը անվտանգության նկատառումներով գնում է ՄՄ` գտնվելով ՀԱՊԿ համակարգում, վտանգ չե՞ք տեսնում, երբ ՀԱՊԿ անդամները ճանաչում են Ադրբեջանի տարածքային ամբողջականությունը, իսկ Ղազախստանի նախագահը առարկում է, որ Հայաստանը ՄՄ մտնի Ղարաբաղի հետ:
-Ղազախստանի այդ մոտեցումը հենց վկայում է, որ Հայաստանը Լեռնային Ղարաբաղի խաղաղ կարգավորման գործընթացներում ընդգծված կարևորում ու պաշտպանում է իր շահերը: Եթե որոշ դեպքերում Ղազախստանը պաշտպանում է Ադրբեջանի շահերը, դա պետք է ընդունել ի գիտություն, ցանկացած հարթակում մենք պետք է կարողանանք տարանջատել գոյություն ունեցող բաղադրիչները: Մենք անկախ ամեն ինչից միշտ արդյունավետ ենք համարել անդամակցությունը ՀԱՊԿ-ին ու մասնակցությունը համակարգի գործունեությանը:
-Նույնիսկ այն պարագայում, որ Ռուսաստանը միլիարդների զենք է վաճառում Ադրբեջանի՞ն:
-ՌԴ փոխկապակցվածությունը Հարավային Կովկասի հետ աշխարհաքաղաքական բաղադրիչ է և ավելի ծանրակշիռ է, քան տարածաշրջանի մյուս երկրների փոխհարաբերությունները: Մենք պետք է հավասարակշռությունը կարողանանք պահել, դրա դրսևորումներից մեկն էլ ՄՄ-ին անդամակցելու Հայաստանի որոշումն է. ՄՄ մտնելով մենք կանխում ենք տարածաշրջանում հավասարակշռության հնարավոր խախտումները` քաղաքական աջակցությունների, անվտանգության, տնտեսական շահերի: Նման խնդիրներ ունենք նաև ԵՄ անդամ երկրների հետ: Կան երկրներ, որ շատ ակտիվ պաշտպանում են Ադրբեջանի շահերը, որովհետև ունեն ֆինանսական, նավթային և գազային տնտեսական հետաքրքրություններ: Հայաստանի քաղաքականության ամբողջ հմայքը հնարավորինս քիչ ռեսուրսներով հնարավորինս մեծ արդյունքների հասնելու մեջ է:
-Այս ընթացքում ռուս փորձագետները նշեցին, որ Հայաստանը ՄՄ մղելով` Ռուսաստանը փակում է ՆԱՏՕ-ի մուտքը: Այդպե՞ս է:
-Փորձագետների խնդիրը քննարկման բազմազանության ապահովումն է, որի մեջ ճշմարտության տարրեր կարող են լինել, կարող են չլինել: ՆԱՏՕ-ի հետ գործընկերությունը ՄՄ մտնելով չի դադարում: Քաղաքական բաղադրիչով և այն խնդիրների մեծ մասով, որոնք փորձում ենք ԵՄ-ի հետ համագործակցության շրջանակներում լուծել, հետաքրքրված է և ՆԱՏՕ-ն, ու դա գաղտնիք չէ:
-Ստացվում է` քաղաքական խնդիրները Հայաստանն ուզում է լուծել ԵՄ-ի հետ, անվտանգությունը` ՄՄ-ի, բայց քանի դեռ ՆԱՏՕ-ի ու ՀԱՊԿ-ի հարաբերությունները առանձնապես բարեկամական չեն, Հայաստանը չի կարող ասոցացվել ԵՄ-ին, եթե իրավիճակը ոչ դիվանագիտական լեզվի թարգմանենք:
-ՆԱՏՕ-ի հետ գործընկերության շրջանակներում տարբեր ծրագրերի հետ մեկտեղ մենք խաղաղապահ առաքելություն ենք իրականացնում, և դա կիրառական նշանակություն ունի: Սակայն մեր ռազմաքաղաքական համագործակցության ու անվտանգության ապահովման առանցքը եղել ու մնում է ՀԱՊԿ-ը: Հայաստանը ամենաշահագրգիռ պետություններից մեկն է ՀԱՊԿ-ի զարգացման, բայց դա երբեք չի կաշկանդել Հայաստանին համագործակցել նաև ՆԱՏՕ-ի հետ: Հայաստանը կապեր ունի ինչպես դաշինքի, այնպես էլ դաշինքի անդամ պետությունների հետ, վերջերս խորհրդարանը վավերացրեց Իտալիայի հետ ռազմական համագործակցության համաձայնագիրը, այսինքն` մեր ձեռքերը կաշկանդված չեն: ՀՀ քաղաքականությունը կարող է կաշկանդել սեփական շահերի վտանգվածությունը միայն:
-Անդամակցելով ՄՄ-ին և ստանձնելով որոշակի պարտավորություններ, մենք չե՞նք կաշկանդում մեր քաղաքականությունը:
-Բնականաբար, մենք ստանձնում ենք պարտավորություններ և որոշակի լիազորություններ փոխանցում ենք վերազգային մարմին, բայց դրանք հիմնականում տնտեսական են: Նույնը նաև ԵՄ-ի հետ խոր և համապարփակ, ազատ առևտրի համաձայնագրի դեպքում է: Մեզ համար ամենամեծ վտանգը մեկ հարթության վրա բոլոր շահերը տեղավորելն է: Որքան էլ անհնար թվա, որքան էլ տարբեր քաղաքական գործիչներ և փորձագետներ տարակուսեն, մենք ենք մեր ճակատագիրը կերտում և պետք է պահանջենք, որ մեր գործընկերները հարգանքով վերաբերվեն մեր շահերին, որ բխում են մեր պետության անվտանգության և զարգացման նկատառումներից:
-ԵՄ շուկան ավելի մեծ հնարավորություններ ունի, Ռուսաստանն ինքն էլ ընդունում է իր տեխնոլոգիական հետամնացությունը Արևմուտքից, ժողովրդավարության զարգացման տեսակետից` առավել ևս, բոլոր չափորոշիչներով մենք ընտրում ենք ավելի թույլը, հետամնացը և նվազ հեռանկարայինը, ինչո՞ւ, այդքա՞ն են մեր հնարավորությունները:
-Մենք ելնում ենք մեր պետության բազմակողմանի անվտանգության նկատառումներից: ՌԴ տնտեսությունը բավականին ակտիվ վերելք է ապրում, ՌԴ-ն ևս շահագրգիռ համագործակցում է արևմտյան էկոնոմիկայի հետ, այդ թվում՝ տեխնոլոգիաների առումով:
-Այդ դեպքում ի՞նչ անմիջական սպառնալիքներ կան մեզ համար:
-Այն իրավիճակը, որում գտնվում ենք: Մեր որոշ հարևաններ, փակ սահմանները, խնդրահարույց տարածաշրջանը, որտեղ տարատեսակ պրոբլեմներ կան: Որևէ մեկը մեզ չի համոզել, խնդրել կամ պարտադրել, մենք ելնում ենք այն իրավիճակից, որում գտնվում է մեր պետությունը 21-րդ դարի երկրորդ տասնամյակում: Յուրաքանչյուր պետություն առաջնորդվում է իր շուրջը գոյություն ունեցող աշխարհաքաղաքական զարգացումներով, այսօր մեզ համար գերխնդիր է անվտանգությունը, ինչպես գերխնդիր են Լեռնային Ղարաբաղի հարցի խաղաղ կարգավորումը, տնտեսական և էներգետիկ անվտանգությունը, արտահանման և ներմուծման հնարավորությունների ապահովումը, ներդրումների ներգրավումը: Եթե խոսենք մաթեմատիկայի լեզվով, որ աշխարհում ամենակարճ լեզուն է, սա մեկ անհայտով հավասարում չէ, որը լուծելով քաղաքական որևէ գործիչ կարող է ասել` ճիշտը ՄՄ-ն է, իսկ մյուսը կարող է եզրակացնել, որ ճիշտը ԵՄ-ն է: Բազմաթիվ անհայտներով տարբեր հավասարումներ կան, որոնք համակարգված լուծումներ են պահանջում:
-ԵՄ-ի հետ համագործակցություն սկսելիս այս ամենը չգիտեի՞նք:
-Ես չեմ կարծում, որ մենք սխալ ենք արել, հակառակը` Արևելյան հարևանության ծրագրի շրջանակներում բանակցություններն ավելի են մոտեցրել մեզ ԵՄ-ին, փոխադարձաբար ավելի ճանաչելի և հասկանալի ենք դարձել, իրական է դարձել մեր ընթացիկ ու հետագա համագործակցությունը: Ժողովրդավարական բարեփոխումներ իրականացնելու բազմաթիվ հնարավորություններ ենք ստացել` տարբեր մոդելների ներդրմամբ պետական կառավարման գրեթե բոլոր ոլորտներում: Մենք պետք է շարժվենք այս ուղղությամբ, ժողովրդավարության կայացման հարթությունը մեզ համար եվրոպական միասնական ընտանիքն է: Մենք «կամ-կամ»-ի խնդիր չենք դնում, Հայաստանին «կամ-կամ» «պարտադրողները» ավելի բարդ ու անելանելի վիճակ կստեղծեն: «Եվ-և»-ը նշանակում է ոչ թե երկու կողմեր, այլ տարբեր հնարավորությունների համադրում, որպեսզի անցանելի պահենք բոլոր կամուրջները և գործունակ` բոլոր հարաբերությունները:
-Ձեզ չի՞ թվում, որ որևէ միությանն անդամակցությունը, այնուամենայնիվ, չի լուծի այն խնդիրները, որ ներսում 20 տարի չենք կարողանում լուծել:
-Շատ հարցեր կախված են մեզնից, այո, կան խնդիրներ, որ աշխարհի ամենախոշոր միավորումներն էլ չեն կարող լուծել, եթե ինքը Հայաստանը չի ցանկանում լուծել: Մենք բազում հարցեր արդեն լուծել ենք, շատ խնդիրների լուծման ճանապարհին ենք` դանդաղ, բայց արդյունավետ: Այսօր ՀՀ-ն իր ժողովրդավարական ազատությունների ու իրավունքների տեսանկյունից հետխորհրդային տարածքում բարձր ցուցանիշներ ունի: Այլ հարց է, որ այդ ամենը պետք է զուգորդվի բավարար կենսամակարդակի ապահովմամբ և սոցիալական խնդիրների լուծմամբ, ինչի համարժեք հնարավորություններ մենք դեռևս չունենք:
-Ե՞րբ ենք խոսքային մակարդակից անցնելու գործնականին:
-Շատ խնդիրներ, որ կանխանշել էինք, արդեն լուծել ենք:
-Դիվերսիֆիկացրե՞լ ենք մեր տնտեսությունը:
-Օբյեկտիվ և սուբյեկտիվ պատճառներով որոշ բարեփոխումներ դանդաղեցին, որոշ բարեփոխումներ չունեցան ցանկալի արդյունք: Բարձր տեխնոլոգիաների, կառավարման ոլորտներում որոշակի առաջընթաց կա, բայց դժվար է ասել, որ դրանք հնարավորություն են տալու ինքնուրույն տնտեսություն զարգացնել: Օրինակ, քանի դեռ մեր հասարակությունում կան մարդիկ, որ կարծում են` պետությանը խաբելն օգուտ է, մեր հաջողությունները դանդաղելու են:
-Ինչո՞ւ:
-Տարբեր պատճառներով` սկսած կրթական ցենզից, գիտակցական մակարդակից մինչև աշխարհաքաղաքական համընդհանուր երևույթներ: Լավ քաղաքացին պայքարում է իր իրավունքների համար, չի ընկրկում դժվարություններից, բանակից չի փախչում, չի ընդունվում բուհ, որպեսզի չսովորի, կատարում է իր պարտականությունները:
-Ո՞րն է լավ պետությունը:
-Լավ պետությունը կարողանում է և՛ խրախուսման, և՛ պատժի մեխանիզմները ճիշտ գործադրել, պաշտպանել իր քաղաքացիների իրավունքները, հնարավորություն է տալիս, որ հասարակության բոլոր բաղկացուցիչ մասերը ներդաշնակ զարգանան, ճիշտ է կատարում իր գործառույթները արտաքին և ներքին քաղաքականության մեջ: Ամենակարևորը` լավ պետությունը ազգային պետությունն է իր բոլոր խնդիրներով հանդերձ:
-Ինչքա՞ն ժամանակ է պետք է, որ հանդիպեն լավ քաղաքացին և լավ պետությունը:
-Ես չգիտեմ պետություն, որի քաղաքացիները վատն են: Ես համոզված եմ, որ մեր պետությունը լավ պետություն է հենց միայն նրա համար, որ մերն է:


Զրույցը՝ Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1746

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ